MXHotShots supports:


Logo MXHotShots

Training Makkinga
Hoewel het in de nacht van zaterdag op zondag 4 december redelijk gevroren had vonden veel coureurs dit geen beletsel om te gaan trainen op de Prikkedam. En terecht want ondanks dat het koud en enigszins mistig was kon er goed getraind worden. De baan lag er dankzij de inzet van de vrijwilligers van de MSV de Prikkedam dan ook goed in, zeker aan het begin van de training. Gaandeweg de ochtend werd het lastiger rijden; De zon verdreef de mist maar hierdoor werd het zicht alleen maar minder. Ook de baan werd lastiger, natuurlijk knippen zoals we dat op de Prikkedam gewend zijn maar ook vervelende harde randjes, als gevolg van de vorst in de grond.
Laatst gewijzigd op: 2016-12-04 23:03:39 door: gerrit

Training Emmen
Zondag 6 november, de meeste banen dicht, één modderbrij. Maar niet in Emmen. Ondanks een paar buien tussen de zonneschijn door lag de baan er goed in. Natuurlijk wel een beetje zwaar, maar dat vonden veel coureurs geen probleem. In flinke getale waren ze daarom naar Emmen gekomen en ook Jelmer kwam in actie voor een paar goede trainingssessies.
Laatst gewijzigd op: 2016-11-06 23:22:13 door: gerrit

Supercross Zuidbroek - Super Sunday
De laatste dag van de internationale supercross in Zuidbroek was de zondag. Behalve de regionale coureurs kwamen alle klassen aan de start. Ook nu weer was het Rondom MX-sticker/JSR Service/TvH Motorsports-team succesvol. Hoewel de coureurs van het team zich voor de zondag niet op het podium wisten te rijden had Charles Lefrançois toch voldoende punten verzameld om over beide dagen tweede te worden. En als klap op de vuurpijl won Charles ook nog eens de superfinale!
Jelmer ging redelijk rond maar wist zich niet direct via de series voor de finale te plaatsen dus was hij aangewezen op de last chance. Dit leek aanvankelijk goed te gaan, Jelmer nam resoluut de leiding in handen en leek zo op een finale plaats af te stevenen. Hij werd wel ingehaald, maar ook een tweede plaats was genoeg. Helaas verloor hij ook de tweede plaats door een block pass van een mede coureur waardoor Jelmer in de strobalen terecht kwam en het supercross avontuur over was.

Supercross Zuidbroek - Happy Saturday
De zaterdag van de Supercross in Zuidbroek was goed bezocht. Niet helemaal uitverkocht, maar de tribunes zaten lekker vol. Het was een avond vol spanning en actie. Door de spanning schreeuwden team managers zich schor, maar wanneer er dan een mooi resultaat gehaald werd was dat het natuurlijk zeker waard. En resultaat was er voor het Rondom MX-sticker/JSR Service/TvH Motorsports-team. Charles Lefrançois behaalde op sensationele wijze de overwinning in de finale van de SX1 Inters, met Jesse Wentland op een nette vierde plaats. Bij de SX2 coureurs was wat minder succes. Paul Haberland en Jelmer Waterlander wisten beide de finale niet te bereiken. Jelmer ging al een stuk zelfverzekerder rond dan op de vrijdag en plaatste zich vrij moeiteloos voor de halve finale maar klasseerde zich niet voor de finale.
Laatst gewijzigd op: 2016-11-02 23:41:47 door: gerrit

Supercross Zuidbroek - Locals Friday
Vrijdag 28 oktober begon de 2016 editie van de internationale supercross in Zuidbroek. De vrijdag is traditioneel de dag voor de wat mindere goden, maar ook de toppers kwamen in actie met een paar demo's. Naast deze demo's van de SX1 Inters en SX2 Inters kwamen de 65cc, de 85cc, de regionale SX Open, de regionale SX2 en 125cc aan de start. De laatste twee klassen reden bij elkaar.
Onder redelijke publieke belangstelling werden de wedstrijden in rap tempo afgewerkt. En tijdens de nodige baandiensten was er entertainment, dus het publiek hoefde zich geen moment te vervelen.
Er was dit jaar een nieuw team in Zuidbroek met als teammanagers en technische staf Freddy Oenema (Rondom MX Stickers), Jan Simon ter Heide (JSR service) en Tim van Houten (TvH Motorsports). In dit team zaten naast Paul Haberland (Duitsland) in de SX2 Inters, Jesse Wentland (USA) en Charles Lefrançois (Frankrijk) in de SX1 Inters, de locale coureurs Sjoerd Lemstra (SX Open regionaal) en Jelmer Waterlander (SX2 Cup). Sjoerd ging goed, hij wist de tweede plaats in de wacht te slepen. Bij Jelmer was goed te zien dat hij niet de mogelijkheid had gehad om vooraf op dit circuit te trainen. Jelmer ging wel steeds beter rond maar wist geen hoge klassering te behalen.
Laatst gewijzigd op: 2016-11-02 23:35:45 door: gerrit

DMX Shoot out / landelijke finale Amersfoort
De DMX heeft weer een finale! Deze landelijke finale werd op 22 oktober georganiseerd door de MSV Salz in Amersfoort. Een lastig baantje, waarbij men van goede huize moest komen om lekker hard rond te kunnen gaan. Maar een echte crossbaan, hier werden de jongens van de mannen gescheiden. Voor de lichtste klassen wel erg zwaar, met behoorlijk veel uitvallers tot gevolg.
Voor een overzicht van de prijswinnaars van district Noord klik u op DMX Noord, voor alle uitslagen moet u op Speedhive zijn.

Niet alleen was het een moeilijke baan om te rijden, ook foto's maken was hier niet erg gemakkelijk. Vandaar weinig spectaculaire foto's.

Deelnemers uit 15 landen vinden Zuidbroek voor Dutch Supercross
In het laatste weekend van oktober bulderen de motoren weer door de Eurohal achter het Van der Valk hotel in Zuidbroek. Dutch Supercross, zoals deze wedstrijd in goed Nederlands heet, vindt plaats op vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 oktober. Kruis deze data maar vast aan in uw agenda want u moet erbij zijn.
Organisatie en promotie
Al vanaf begin dit jaar zijn de mannen en ook vrouwen van Stichting Motorsport Noord Nederland en MC Delfcross al bezig met deze organisatie. Geen sinecure omdat er heel wat komt kijken om een motocross in een hal te organiseren. Het wordt de 6e editie. De organisatoren hebben de afgelopen jaren aangetoond stelselmatig te leren van hun evenement waardoor de internationale supercross in Zuidbroek steeds belangrijker wordt op de volle internationale SX kalender. Want supercross is populair. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Youthstream, de grote Italiaanse organisator achter het FIM MXGP's (o.a. de GP motocross op het TT circuit in Assen) haar seizoen afgesloten heeft met de SuperMotocross (SMX) in de Veltins Arena in Gelsenkirchen. Normaal thuishonk van de voetbalclub Schalke04. Crossy, de mascotte van Dutchsupercross was erbij om promotie te maken voor het evenement in Zuidbroek. De sportieve Crossy heeft ook meegedaan aan de 4 mijl loop in Groningen. Crossy was wel niet de snelste deelnemer maar zeker wel de meest knuffelbare. Een creatieve manier van promotie maken door de organisatie van de Dutchsupercross Zuidbroek . Het evenement moet bekend worden en verder doorgroeien. Vandaar ook dat in de wijde omgeving sandwichborden zijn geplaats en er grote publicatie borden langs de belangrijkste wegen in de regio staan. Dutchsupercross op 28, 29, 30 oktober is niet te missen. Dutchsupercross rekent dan ook op volle tribunes. Het zou zomaar eens kunnen dat deze 6e editie volledig uitverkocht raakt. Het is daarom wijs voortijdig kaarten te bestellen via de website of facebook pagina van Dutchsupercross.
Rijders
Een belangrijk punt is natuurlijk een sterk en uitgebalanceerd deelnemersveld. Immers dat zijn de artiesten die het moeten doen. Dutchsupercross heeft een naam op te houden. Als enige supercross organisatie in Nederland wisten zij de afgelopen jaren de crème de la crème uit deze scene naar Zuidbroek te lokken.Dat is de taak van Sake Lemstra. Zelf oud crosser die weet hoe het werkt en goede contacten onderhoudt met rijders en teams. Toch is het voor Lemstra ieder jaar weer een uitdaging om goede rijders te verleiden om naar Zuidbroek te komen. Lemstra, "de supercross kalender is best vol met grote series in Duitsland, Engeland, Frankrijk en diverse andere evenement. Vaak zeer grote organisaties die de rijders veel startgeld kunnen bieden. Dat kunnen wij niet en daarom moeten wij creatief zijn in ons aanbod naar de rijders en de teams". En creatief is Zuidbroek zeker. De organisatie heeft goede contacten met de Duitse SX teams die twee weken na de Dutchsupercross hun SXCUP seizoen starten in Stuttgart. Zuidbroek gebruikt dezelfde circuitbouwer als de Duitsers en ook de oppervlakte en lay-out van het circuit zijn vergelijkbaar met de wedstrijden in Stuttgart, München, Chemnitz en Dortmund. Zuidbroek biedt de Duitse teams bij uitstek de gelegenheid materiaal en rijders te laten testen in wedstrijdverband. Daarbij ondersteunen diverse Nederlandse motorhandelaren Zuidbroek en vormen teams speciaal voor dit unieke evenement. Lemstra is nog druk bezig het startveld verder uit te breiden wat zal doorgaan tot kort voor de wedstrijd. Op dit moment zijn de volgende rijders gecontracteerd:
- Nick Kouwenberg NED (SX1)
- Jace Owen USA (SX1)
- Matthew Bayliss GBR (SX1)
- Filip Neugebauer CZE ( SX1)
- Paul Coates ZAF (SX1)
- Jack Brunell GBR (SX1)
- Chris Bayliss GBR (SX2)
- Mike Kras NED (SX2)
- Luca Nijenhuis NED (SX2)
- Stephan Buttner GER (SX2).
Het ziet ernaar uit dat 10 Amerikanen in Zuidbroek aan de start zullen staan. Lemstra, "Ik kan dat nu nog niet formeel bevestigen. Het is een heel werk om internationale rijders naar Zuidbroek te krijgen. Vaak willen die jongens wel maar er moet ook veel geregeld worden rondom licenties en verzekeringen. De buitenlandse deelnemers moeten hun nationale motorbond melden dat zij in het buitenland willen rijden. Ik krijg dan een fax of email met het akkoord van die bond. Pas dan is alles juridisch en verzekeringstechnisch afgedekt en kan ik de rijder formeel contracteren. Wij proberen koppelingen te maken. Een week voor ons is het EK Supercross in Arnhem. Een uitdaging om te proberen rijders die dan toch al in Nederland zijn een weekje langer te laten blijven. Dit spel van zoeken, onderhandelen en creatieve oplossingen bieden aan rijders en teams is nu bijna mijn dagelijks werk en dat zal zo doorgaan tot enkele dagen voor het evenement". Haverkamp Racing, Pol Motors Husqvarna, Monster Energie Pfeil Kawasaki, en het van der Vegt/Gremmer Constructie Kawasaki team komen allen met een sterke delegatie aan rijders naar Zuidbroek. Let op de website en facebook van Dutch Supercross. Bijna dagelijks zullen nieuwe namen toegevoegd worden. Dutch Supercross krijgt weer een sterke bezetting.
Entertainment
"Mister Supercross" Pepijn de Haan wil nog even kwijt dat de puntjes op de i gezet zijn voor wat betreft het amusement. Immers supercross is sport, spanning en show! Er is van alles te doen in de Eurohal. De Haan, "We hebben vrijdag en zaterdagavond een afterparty met live muziek. Vrijdagavond de top 40 band "Face to Face" en zaterdagavond is "DJ Willem" aan de beurt. Die staat garant voor gezelligheid. De lobby van de Eurohal verandert in een gezellige café met als thema "de Skihut". Er komt een handtekeningen-sessie met de rijders. Je staat face-to-face- met de SX helden voor een handtekeningen op een puike poster. Het hele weekend zijn de bloedmooie Monstergirls aanwezig. Zij zullen in de pauze merchandise artikelen het publiek in gooien. Het bekende dweilorkest uit Sneek "De Utlopers" zorgt in de pauze voor gezelligheid, we noemen dat het "Thialf"gevoel. Zondag is Familiedag, springkussen, clown, gratis suikerspin enz. enz. de kinderen hoeven zich niet te vervelen. En dan vergeet ik nog de danseressen van Jan Postema, zij zijn ook het hele weekend aanwezig". Kortom naast ronkende motoren volop vermaak bij Dutchsupercross Zuidbroek, 28-29-30 oktober 2016.
Info
Alle informatie over de Dutch Supercross Zuidbroek is te vinden op de website www.dutchsupercross.nl en op Facebook @Dutchsupercross.

Entreeprijzen
Ben je korter dan 1 meter dan mag je gratis naar binnen.
Kinderen vanaf 1 meter t/m 11 jaar: €5 euro,- (Deze zijn aan de kassa verkrijgbaar)
Vanaf 12 jaar gelden de onderstaande prijzen:
• Vrijdag: €10,- alleen deurverkoop
• Zaterdag& Zondag
Vroegboek korting 1 okt tot 24 oktober €22,50; vanaf 24 okt. €25,-; deurverkoop: €25,-.
• Combiticket (zaterdag & zondag)
Vroegboek zowel in de voorverkoop als aan de deur: €40,-.

Enduro training Makkinga
De MCO Prikkedam heeft dit jaar de respectabele leeftijd bereikt van zeventig jaar. Eén van activiteiten die de club organiseerde was op zondag 9 oktober een twee uurscross, voorafgegaan door een enduro training. De enduro training werd verzorgd door de gebroeders Thierry en Wesley Pittens, bekende namen uit de enduro wereld. De club had een aantal leuke tracks uitgezet om en rond de crossbaan. In twee groepen kregen de deelnemers drie keer veertig minuten een training. Tegelijkertijd gaf Hendrik Bruggen een groepje wat minder geoefenden les op een gedeelte van de crossbaan en Simon Schram begeleidde de groep beginners op de jeugdbaan.
Deze training was een mooi initiatief, waarbij het een beetje jammer was dat er niet meer deelnemers waren. Zeker gezien de hoeveelheid werk die de club had verricht op het geheel te laten slagen.

Het was de bedoeling dat Jelmer niet alleen de training mee zou doen maar 's middags ook de twee uurs cross zou rijden. Helaas werd z'n teammaatje ziek, waarna werd besloten om 's middags naar Joure te gaan.

In het fotoboek zijn slechts een paar namen opgenomen. Had je een rijnummer op de motor en wil je ook je naam in het lijstje, geef dan je naam door, het rijnummer en in welke groep je reed.

Red Boetoe Knock Out
Voor het tweede jaar op rij organiseerde de MC Flying Boetoe de Red Boetoe Knock Out. Vorig jaar waren er te weinig deelnemers, bij de jeugd slechts zeven en bij de senioren totaal tweeëntwintig. Gelukkig was de opkomst dit jaar behoorlijk groter. Voor het eerst was er nu ook een Mini Knock Out, hieraan deden zeven coureurs mee, verdeeld over de 50cc en 65cc. Bij de Junior Knock Out kwamen zes 85cc coureurs in actie en bij de Senior Knock Out waren negenendertig deelnemers. De Mini Knock Out duurde een kwartier, de Junior Knock Out een half uur en de Senior Knock Out zestig minuten. De start was een soort Le Mans start, alleen moest nu niet naar de motor toegerend worden maar moest met de motor aan de hand het hele startveld over gerend worden. Het circuit was aangepast, naast de reguliere crossbaan reden en coureurs de gehele zandbaan, afgezien één bocht en ook was er de carrousel aangelegd. De carrousel was een soort slakkenhuis van lint op het minicrossbaantje. De coureurs moesten over een smal rond paadje naar het midden van de carrousel, vervolgens tussen twee pionnen door en dan draaide de baan weer naar de buitenkant. Dit vroeg van de coureurs behoorlijk motorbeheersing en zorgde zeker in het begin van de wedstrijd voor opstoppingen. Tijdens de wedstrijd was één pitstop verplicht maar een aantal coureurs renden meerdere keren door de pitsstraat om de opstoppingen te vermijden; Wel sneller, maar een aanslag op de conditie. De twee snelste coureurs, Tim Mulder en Jelmer Waterlander, maakten er een ware titanen strijd van. Elkaar geen duimbreed toegevend maar sportief strijdend bouwden ze samen al snel een flinke voorsprong op op de rest van het veld. Helaas kwam al in het begin van de wedstrijd Bas Brugging ten val. Hij raakte hierbij dusdanig geblesseerd dat er rood moest worden gegeven. Toen de baan na een tiental minuten weer vrij was ging de strijd verder. Ook nu gingen Tim en Jelmer er als een haas vandoor. Ze blijven een tijd met elkaar strijden tot Tim een voorsprong nam en Jelmer het nakijken gaf. Jelmer, die 's morgens al drie sessies van drie kwartier op de Prikkedam had gereden, nam iets gas terug en reed gecontroleerd op de tweede plek de wedstrijd uit.
Allard deed het ook prima en finishte op een mooie vijftiende plek.

Voor de overige uitslagen klikt u Speedhive of Mylaps.

DMX Emmen
Zaterdag 8 oktober was de laatste DMX Noord wedstrijd van 2016. Het circuit van Emmen lag er top bij en het weer was, op een klein buitje na, super. Kortom, het beloofde een mooie dag te worden. En dat werd het ook. Er waren wel aardig veel valpartijtjes maar allemaal zonder of met lichte blessures. Hoewel in een aantal klassen de kampioenen al bekend waren lieten de coureurs in alle klassen spannende wedstrijden zien. Dat blijkt wel uit het feit dat bijvoorbeeld bij de MX2 viertakt de top vijf een gelijk aantal punten had, hier was dus de uitslag van de tweede manche ook automatisch de dagklassering. Toch ook wel verrassend, de winnaar van de 85cc kleine wielen werd in de tweede manche gewoon tweede van de totale 85cc, dus inclusief de grote wielen.

Allard reed een redelijke tijdtraining, hoewel hij zelf niet tevreden was. Helaas kwam Allard in de laatste bocht van de training ten val. Op zich niks aan de hand, ware het niet dat de coureur die vlak achter Allard zat niet meer uit kon wijken en er bovenop knalde. Gewoon domme pech maar wel flinke schade. De achterkant van de KTM was dusdanig beschadigd dat er flink gesleuteld moest worden. Gelukkig kregen we de motor, met hulp van Wim en Frank Roeles en Jannes Jansen, net op tijd klaar voor de eerste manche van de MX2 Tweetakt B. Om deze reden zijn er ook weinig foto's van de jeugdklassen. Met de gehavende KTM wist Allard toch een prima start te pakken. Allard stormde als derde op de eerste bocht af en toen de nummers één en twee onderuit gingen lag Allard zelfs op kop. Deze positie wist hij niet te behouden maar hij finishte op een prima zesde plek. De start van de tweede manche was een stuk minder. Allard had een mooie positie, vlak naast het starthokje. Dan ga je er vanuit dat mogelijke problemen van maar één kant zullen komen. Jammer genoeg was dit deze keer niet zo. De coureur die aan de andere kant van het start hokje stond schoot schuin richting Allard en Allard moest van het gas waardoor hij werd ingesloten. In de achterhoede begon Allard aan de manche maar al bij de eerste doorkomst lag hij zestiende. Na een prima race eindigde Allard als negende, wat een zevende plek in het dagklassement van de MX2 Tweetakt B opleverde. Totaal betekende dit de vijfendertigste plek.

Voor de overige uitslagen klikt u Speedhive of Mylaps.

DMX Marum
Zondag 25 september was de DMX van Marum in de herkansing. Was Trimunt drie weken geleden een modderpoel nu lag het circuit er perfect bij. En ook gedurende de wedstrijddag lieten de weergoden ons niet in de steek. Het was een lange dag, door het grote aantal deelnemers maar helaas ook doordat de dokter een paar keer in actie moest komen. Jammer genoeg kwam een aantal coureurs er niet zonder kleerscheuren vanaf.
Het waren spannende wedstrijden; Zo met het eind van het seizoen in zicht wordt er op het scherpst van de snede gestreden. In een paar klassen werden de eerste kampioenen van 2016 bekend.

Allard reed een matige tijdtraining; Zijn tijd was net voldoende voor de negende plek in de B-groep. Allard was wel gemotiveerd maar het wilde gewoon niet zo goed lukken. De start in de eerste manche was goed, hij kwam als tweede uit de eerste bocht maar ook nu ging het niet echt lekker. Allard werd ingehaald en viel terug naar de vierde plek. Gelukkig vielen toen de stukjes op z'n plek en kwam Allard in z'n ritme. Hij reed terug naar de tweede plek en zette de aanval in op de kopman. Hoewel Allard in de laatste ronde op een gegeven moment naast de koploper zat kon hij, mede door achterblijvers, de koppositie niet overnemen. Gezien de start van de dag was het team met deze tweede plek echter uitermate tevreden, alleen Allard zelf niet, die had willen winnen. De tweede manche was de start identiek aan de eerste manche maar in plaats van af te zakken zoals in de eerste manche nam Allard nu al in de eerste ronde de koppositie over. Vervolgens reed hij weg bij de rest van het veld. De manche was echter maar kort omdat hij na een valpartij door een rode vlag werd afgebroken.

Allard had met een tweede en eerste plaats de B-groep gewonnen en genoeg punten verzameld om totaal als zevenendertigste geklasseerd te worden.

Voor de overige uitslagen klikt u Speedhive of Mylaps.

Training Joure
Woensdag 21 september, officieel de eerste dag van de herfst, was het nog prachtig weer. Dus de ideale gelegenheid om even te trainen. Jelmer heeft tot het donker werd lekker getraind op het circuit van Joure.

Door de vroeg invallende duisternis zijn, zeker de laatste foto's, wat aan de donkere kant.

DMX Veendam
Onder ideale omstandigheden vond 18 september de DMX Noord wedstrijd op Veendam plaats. De wedstrijd was strak georganiseerd, zodat ondanks het feit dat noodzakelijke medische verzorging voor enige vertraging zorgde, zelfs voor de geplande eindtijd de finish vlag voor het laatst viel. Helaas moest de eerste manche van de 85cc voortijdig worden afgebroken in verband met een behoorlijk ernstige valpartij waarbij ook een coureur geblesseerd raakte.

Allard reed een prima tijdtraining en kwam zo'n driekwart seconde tekort om in de A-groep te mogen starten. Hier waren we behoorlijk blij mee omdat voor Allard de strijd in de B-groep veel leuker is dan achter in de A-groep. Als snelste van de B-groep mocht Allard als eerste een plekje uitzoeken en dit ging hem goed af want de start was prima. Allard reed op de tweede plek maar werd ingehaald zodat hij een tijdje derde lag. Maar dit liet Allard niet op zich zitten dus hij versnelde en verschalkte de tweede man. Daarna ging hij op jacht naar de coureur die hem ingehaald had en nu op kop lag. Allard nam de koppositie over en reed weg bij de rest van het veld. De tweede manche was de start nog beter en Allard pakte de holeshot. Hij reed een tijdje op kop maar moest helaas één coureur voor laten gaan. Met een tweede plek in deze tweede manche had Allard de meeste punten in de B-groep en eindigde hier dus als eerste. Over het totaal van de MX2 Tweetakt was dit de tweeëndertigste plek. Hiermee, maar nog meer met de acties die Allard liet zien, waren we meer dan tevreden.

Voor de overige uitslagen kunt u kiezen voor Speedhive of Mylaps.

KNMV Delfzijl
Zondag 11 september was de KNMV jeugd en Cup wedstrijd in Delfzijl. Ook nu liet de zon zich al snel en krachtig zien waardoor het behoorlijk warm was. Helaas moest er wel een paar keer een ambulance op het circuit verschijnen maar voor de rest verliepen de wedstrijden goed. De opkomst was redelijk, vooral in de 85cc grote wielen en de beide Cup-klassen. Ook waren er behoorlijk veel fotografen aanwezig.

Jelmer had de achtste trainingstijd wat prima was. De eerste manche was de start goed en Jelmer lag na de eerste ronde op de zesde plek. Helaas kreeg Jelmer last van z'n armen door de harde ketsers in het circuit waardoor hij een paar posities prijs moest geven en hij als tiende over de finish kwam. De tweede manche was de start wat minder en begon Jelmer de race op de elfde plek. Er waren wel wat verschuivingen in het veld maar Jelmer wist z'n plek goed vast te houden en finishte nu wederom als tiende. Niet erg verrassend was Jelmer ook in het dagklassement tiende.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.
Laatst gewijzigd op: 2016-09-15 23:40:30 door: gerrit

DMX Vledderveen
De tweede wedstrijd van het DMX seizoen 2016 op het circuit van de MRTO in Vledderveen vond plaats op zaterdag 10 september. Het was een echte Indian summer, dus warme en droge dagen in september. De opkomst was redelijk voor een zaterdag met ruim 150 coureurs. Op zich verliep de dag redelijk met gelukkig weinig blessures. We liepen wel wat vertraging op omdat de tijdwaarneming problemen kreeg. Na enig zoeken bleek dat dit te wijten was aan een oververhitte decoder, door de zon was het kastje zo warm geworden dat je er wel een ei op kon bakken. Gelukkig was dit snel opgelost en hoefden de wedstrijden niet te worden ingekort om toch rond zes uur de laatste manche af te kunnen vlaggen.

Bij de tijdtraining van de MX2 Tweetakt waren alle vierenveertig coureurs gelijktijdig in de baan waardoor het behoorlijk druk was. Allard zette de achtentwintigste trainingstijd, wat de zesde tijd in de B-groep was. De eerste manche had Allard kopstart maar hij miste de holeshot doordat hij in de eerste bocht te veel snelheid had om het binnenste spoor te halen. Maar Allard deed leuk mee, kwam de eerste ronde als derde door en finishte uiteindelijk op een prima vijfde plek. De tweede manche mislukte Allard's start volledig waardoor hij bijna helemaal achteraan moest beginnen. Al in de eerste ronde had Allard flink wat plekjes goed gemaakt maar daarna stokte de opmars naar voren wat. Toch verschalkte Allard af en toe nog een opponent zodat hij langzamerhand naar voren reed. Helaas werd deze tweede manche iets ingekort door een rode vlag situatie, die achteraf gelukkig meeviel. Deze manche finishte Allard als achtste, daardoor in het dagklassement zesde van de B-groep dus in totaal achtentwintigste.

Voor de overige uitslagen klikt u hier of als u liever nog van de oude opmaak gebruik maakt hier.

Nieuw nummerstickers Allard
Allard's motor is voorzien van nieuwe nummerstickers zodat hij nu eindelijk zijn eigen rijnummer op z'n motor heeft. Hiermee ziet de KTM er ook gelijk een stuk stoerder uit. Met dank aan Rondom MX-stickers, voor de beste motorcross stickers.

Training Joure
Ook woensdagavond 17 augustus waren we op het circuit van de MC Flying Boetoe te vinden. Prachtig weer, baan in orde en behoorlijk veel coureurs. Dus ingrediënten voor een leuke crossavond.

Training Joure
Woensdagavond 10 augustus lag het circuit van Joure er perfect bij. Hadden andere banen soms last van de regen, op Joure konden ze het water goed gebruiken. Het was redelijk druk, maar Jelmer heeft lekker getraind.

Training Joure
Helaas liet de zomer zich op woensdagavond 27 juli van z'n wisselvallige kant zien; Hoewel buienradar beloofde dat het droog zou worden bleef het flink regenen. Niet zo veel aan, dus we zijn niet zolang gebleven.

Vanzelfsprekend ook maar een handjevol foto's. Omdat hierbij ook nog wat geëxperimenteerd is, is een deel van de foto's wat aan de donkere kant, maar over het geheel zijn we niet ontevreden.

DMX Joure
Zaterdag 23 juli was Joure het strijdtoneel voor de DMX coureurs. Oorspronkelijk zou deze wedstrijd plaats vinden op 16 april maar toen kon dat door de overvloedige regenval geen doorgang vinden. Als gevolg hiervan een datum in de vakantie; Hoewel het niet in de bouwvak van Noord viel was toch besloten om een extra schrapmanche te introduceren om de gevolgen voor coureurs die wel al op vakantie waren zo veel mogelijk te beperken. De ochtend begon met wat opstartproblemen maar die werden door de Flying Boetoe snel en adequaat opgelost. Ook was er commentaar op de toestand van de baan aangezien die er niet overal als een biljardlaken bij lag. Gezien het geringe aantal incidenten die er deze dag plaats vonden bleek de baan in ieder geval niet gevaarlijk. Het deelnemersveld bestond uit 168 coureurs wat gezien de datum zeker acceptabel was. Door de MX1-3 samen met de Masters van start te laten gaan en de pauzes zo kort mogelijk te houden was de laatste manche voor vijven afgelopen, en hoefden er geen manches ingekort te worden.

Allard wist in de tijdtraining van de tweeënvijftig coureurs de drieëndertigste tijd neer te zetten. Goed voor een goeie startplek in de B-groep van de MX2 Tweetakt. De eerste manche had Allard een redelijke start en reed super waardoor hij een aantal plaatsen winst wist te pakken zodat hij op de derde plaats finishte. De tweede manche was de start helaas een stuk minder doordat een andere coureur bijna tegen hem aankwam en Allard voor de zekerheid het gas afsloot. Maar ook nu was het goed te zien dat de Polderbosk Allard's thuiscircuit is want hij reed zoals we dit seizoen nog niet eerder hadden gezien. Door elke ronde een paar coureurs te passeren was Allard ook nu aan het eind van de manche derde. Hierdoor ook derde van de MX2 tweetakt B en in totaal negenentwintigste. Met dit resultaat en zeker de vorm die Allard liet zien waren we meer dan tevreden.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

Training Joure
Met het oog op de aanstaande DMX Noord wedstrijd op het circuit van Joure heeft Allard woensdagavond even op de Polderbosk getraind. Hoewel er wel meer coureurs waren die deze laatste kans benutten om toch nog een paar rondjes op Joure te maken, was het niet heel druk. Waarschijnlijk had dit met de tropische warmte te maken.

KNMV Lierop
De laatste wedstrijd voor de KNMV coureurs voor de zomerstop, was in het weekend van 16 en 17 juli in Lierop. Op de zaterdag kwamen de jeugd en de Cup klassen in actie, samen met een clubklasse. De clubklasse was aangevuld met een aantal startbewijshouders die op zondag in actie zouden komen maar op zaterdag als training buiten mededinging meededen.
Na de vele mudraces was het een verademing dat het in Lierop droog was. Hoewel het op sommige plekken wel erg stoffig bleek te zijn; Er was naast de baan meer gesproeid dan erop leek het wel.

Jelmer reed een goede tijdtraining en had de zevende tijd neer gezet in de groep van tweeënveertig coureurs. Dus een goed startplekje en kans op een goede start. De eerste start ging goed, alleen de eerste bocht was wat moeizaam. Na de eerste doorkomst lag Jelmer veertiende. Jelmer wist een aantal coureurs te passeren maar door verzuurde armen moest hij toch weer een paar plekjes prijsgeven zodat hij ook als veertiende finishte. De tweede manche ging de start beter en lag Jelmer op de achtste plek. Het rijden ging goed maar toch wist Jelmer zijn positie niet helemaal vast te houden en kwam hij als elfde over de finish. In het dagklassement resulteerde dit in een nette twaalfde plaats.

Voor de rest van de uitslagen klikt u hier.

DMX Delfzijl
Op een eveneens zonovergoten circuit van de MC Delfcross was zondag 10 juli al weer de zevende wedstrijd van dit seizoen in de DMX Noord competitie. Inclusief de verplaatste wedstrijd op Joure zijn er nog vijf wedstrijden te gaan voor de DMX Noord competitie En natuurlijk niet te vergeten de landelijke finale op het circuit van MSV Salz in Amersfoort voor de acht hoogst geklasseerden aan het eind van het seizoen.
De wedstrijden op Delfzijl verliepen aanvankelijk redelijk vlot en men was zelfs voor op het schema. Totdat rode vlaggen roet in het eten gooiden en de overige manches toch weer ingekort moesten worden. Gelukkig waren er, naast een paar waarschuwingen en diskwalificaties wegens rijden in het rennerskwartier en beledigen van de wedstrijdleiding, geen overige incidenten.

De baan van Delfzijl is niet Allard's lievelingsbaan. Dit was in de tijdtraining redelijk te merken want het ging een beetje moeizaam. Maar aan het eind van de training zette Allard toch nog een tijd die voldoende was om als achtste op te mogen rijden naar het starthek. De eerste manche had Allard een matige start. Hij begon wel meteen wat plekjes goed te maken maar helaas werd toen de rode vlag gegeven, waarbij de voorgaande ronde telt en Allard als zeventiende geklasseerd werd. De tweede manche slaagde de start wel aardig en kwam Allard als dertiende door na de eerste ronde. Allard knokte zich ook nu een flink stuk naar voren en finishte op de achtste plek, hierdoor in het dagklassement veertiende van de B-groep en vierenveertigste totaal.

Voor de rest van de uitslagen klikt u hier.

KNMV Eersel
Zaterdag 9 juli, KNMV wedstrijd in Eersel op het circuit De Ketelberg, een beetje rare dag. Toen we aankwamen in Eersel en uitstapten voelde de lucht een beetje raar aan, alsof er flink onweer opkomst was. Gelukkig was dit niet het geval, al snel kwam de zon vol te voorschijn en werd het een warme dag.
Vóór de training was er enige opschudding. De MCC De Kempen hadden besloten om een statische geluidsmeting uit te voeren. Afgezien het feit dat dit in strijd is met het KNMV reglement, werd de meting ook nogal op gevoel uitgevoerd. Toen bij bepaalde coureurs werd gemeld dat ze niet aan de wedstrijd mee mochten doen, werd de wedstrijdleiding om opheldering gevraagd. Daarna was de spanning al snel uit de lucht, iedereen kon zonder problemen aan de wedstrijd deelnemen.
De trainingen en wedstrijden zelf verliepen nagenoeg probleemloos en vlot achter elkaar. Het was duidelijk dat de club in het verleden veel vaker dit soort wedstrijden heeft georganiseerd en alles ging gedisciplineerd.

Jelmer reed een redelijke tijdtraining op dit circuit waar hij nog nooit eerder had gereden, hij zette de twaalfde tijd. In de eerste manche had Jelmer een voortreffelijke start, als een speer schoot hij op de eerste bocht af. In deze bocht werd Jelmer nog wel even ingehaald maar meteen daarna nam hij de leiding in handen. Hoewel er deze manche slechts twee man onder de één minuut vijftig reden, waar Jelmer er één van was, lukte het niet om de koppositie vast te houden. Jelmer finishte deze manche als negende. De tweede manche bleek Jelmer's plekje aan het starthek bezet en moest hij snel zijn startplaats in orde maken. Of het hiermee te maken had weten we niet maar de start was deze keer een stuk minder. De hele manche reed Jelmer net buiten de top tien en hij eindigde op de dertiende plaats. In het dagklassement resulteerde dit in de twaalfde plaats.

Voor de rest van de uitslagen klikt u hier.

KNMV Emmen
Zaterdag 2 juli was een KNMV jeugd wedstrijd op Emmen. Zonder de klassen die ook bij de Dutch Masters of Motocross acteren, want die waren zondags aan de beurt. Hierdoor een enigszins uitgekleed programma, wat dan weer als voordeel heeft dat het een wat minder lange dag wordt. De weergoden hadden Emmen een beetje gespaard; De baan was wel redelijk nat maar goed te doen. Helaas lieten die zelfde weergoden zich gedurende de dag nog een paar keer gelden. Vooral tijdens de eerste manche van de 65cc kleine wielen regende het flink. Verder ging het aardig en liet het zonnetje zich zelfs af en toe zien. De wedstrijden verliepen zonder noemenswaardige problemen en het tijdschema kon dan ook redelijk gevolgd worden.
Jelmer reed een prima tijdtraining en zette de zesde tijd neer. De eerste manche was de start redelijk, Jelmer kwam bij de eerste doorkomst als elfde door. Na een schuivertje en mede hierdoor wat stuivertje wisselen finishte hij uiteindelijk op een tiende plaats. De tweede start ging de eerste meters ook goed maar in de eerste bocht kwam Jelmer in het gedrang waarna hij op een negentiende plek aan de wedstrijd moest beginnen. Aangezien de coureurs redelijk aan elkaar gewaagd zijn is het niet gemakkelijk om plaatsen goed te maken. Maar mede door als één van de weinige coureurs de grote opstap te springen wist Jelmer toch uiteindelijk op de twaalfde plaats de wedstrijd te beëindigen. Dit was ook gelijk Jelmer's plaats in het dagklassement.

Voor de rest van de uitslagen klikt u hier.

Omdat veel rijnummers door de modder niet of nauwelijks te lezen waren is het aan te bevelen om ook even bij de foto's zonder naam te kijken!

Training Delfzijl
Vandaag een rustig cross dagje; Geen hectiek maar gewoon even naar Delfzijl te trainen. Het was redelijk druk en de baan lag er super in, totdat er een wolkbreuk plaats vond.

DMX Vledderveen
Voor het eerst was er een DMX in Vledderveen op een zondag. Het resultaat liet zich 's morgens gelijk al zien, zo'n 195 coureurs schreven in voor deze wedstrijd. De baan had wel te lijden gehad van de vele regen maar was goed berijdbaar. Geen plassen maar wel wat zachte plekken. En het circuit versleet wat sneller dan normaal waardoor wat extra baandiensten nodig waren. Met daar boven op nog wat valpartijtjes en de ingrediënten voor een lange dag waren compleet. Gelukkig waren er geen grote ongelukken zodat het al met al een goed verlopen wedstrijddag was.
Allard moest wederom in de snelste groep van de MX2 Tweetakt zijn tijdtraining verrijden. Dit ligt hem absoluut niet en hij had dan ook de langzaamste tijd van deze groep. In de B-groep zat hij wat tijdtraining betreft mooi in de middenmoot, hij mocht als zestiende oprijden. De start van de eerste manche was redelijk maar daarna viel Allard een paar plekken terug, van de achtste naar de elfde plek. Zoals vaak kwam Allard wat langzaam op gang maar hij herpakte zich en reed terug naar een uitstekende zevende plek. De tweede manche was Allard's start nog beter. Helaas ging het al snel na de start mis; Allard moest hard remmen voor een gevallen coureur en werd toen zelf van achteren aangereden. Met een licht gehavende KTM begon hij op de achtentwintigste, en laatste, plaats aan de race met meer dan een halve ronde achterstand. Door stug door te zetten lag Allard bij de finish op de twintigste plek. Hierdoor als eindresultaat in de B-groep twaalfde en in totaal van de MX2 Tweetakt veertigste.

Voor de rest van de uitslagen klikt u hier.

Voor niks naar Valkenswaard
Zondag 19 juni was de wedstrijd voor de FIM Sidecar Motocross World Championship in Valkenswaard. De dag ervoor, zaterdag 18 juni, was bedoeld voor de kwalificatie races. Als bijklasse had men de Cup MX2 toegevoegd. Wat de reden hiervoor was laat zich raden, want eigenlijk zat er helemaal geen ruimte in het schema. De eindtijd voor de last chance voor de zijspannen stond gepland voor zes uur. Dit was ook exact de tijd waar volgens de vergunning gestopt moest worden met rijden. Er zou dus niks mis mogen gaan, maar helaas ging dat er wel.
Toen we 's morgens bij de welcom office kwamen om in te schrijven vroeg de dame achter de balie, weet u het zeker?. De baan was relatief nog in redelijke conditie, al stonden er wel diverse plassen, maar eigenlijk was de hele dag regen voorspeld. De opkomst van de Cup MX2 was dan ook zeer gering. De training van de Cup MX2 verliep redelijk maar daarna kwam de beloofde regen. Nadat de zijspannen de tijdtraining voor de kwalificatie race hadden afgerond mochten de coureurs van de Cup hun eerste manche afwerken. De baan was een chaos maar coureurs die hier opmerkingen over maakten liet men weten dat ze niet zo moesten zeuren. De manche verliep voor Jelmer niet naar behoren; Door een klein technisch probleempje moest hij eigenlijk gelijk de wedstrijd verlaten.
Na de manche van de Cup MX2 was er een uitgebreide baandienst. Toen de eerste groep van de zijspannen terug kwam van hun sighting lap gingen ze niet achter het starthek staan maar lieten WK zijspan coureurs weten dat ze onder deze omstandigheden niet gingen rijden, hoewel de baan vele malen beter was dan tijdens de manche van de "hobbyrijders". Het besluit werd al snel genomen, nog een uur baandienst en dan opnieuw. Gelijk werd al medegedeeld dat het nog niet duidelijk was welk gevolg dit voor de tweede manche van de Cup MX2 zou hebben. Wel een beetje raar want het was natuurlijk gelijk duidelijk dat het niet meer mogelijk zou zijn om de wedstrijd voor de eindtijd van de vergunning te beëindigen. Nadat het uur baandienst achter de rug was een nieuwe poging, echter wel met hetzelfde resultaat. Weer een sighting lap en weer geen zijspan in de baan. Gelijk werd omgeroepen dat de Cup MX2 naar huis kon. En niet veel later werd de rest van de dag ook geschrapt. Had de Cup MX2 dus toch hun tweede manche wel kunnen rijden, want de baan was 100% beter dan tijdens hun eerste manche. Al moet eerlijk gezegd worden dat het al snel weer flink regende. Resultaat, een verloren dag.

DMX Veendam
Zondag 12 juni was al weer de vijfde wedstrijd van seizoen 2016 voor de DMX Noord competitie. De locatie was deze keer het circuit aan de Jan Kokweg in Veendam. De MC Veendam had alles uit de kast gehaald om een perfecte wedstrijd neer te zetten. Ze hadden zelfs de weersvoorspellingen naar hun hand weten te zetten. Viel er in grote delen van het land, zoals voorspeld, heel veel regen, in Veendam bleef het nagenoeg droog. De trainingen begonnen al om negen uur. De 50cc had behoorlijk veel deelnemers, maar liefst negen coureurs, waardoor deze apart mochten rijden en niet zoals normaal bij de 65cc. Hierdoor en natuurlijk vooral omdat de Masters na een rode vlag situatie over moesten rijden was het toch noodzakelijk dat de tweede manches iets ingekort moesten worden.
Allard moest bij de MX2 Tweetakt op basis van de tussenstand en de aanwezige coureurs starten in de snelle groep van de tijdtraining. Voor Allard is dat niet optimaal zodat hij niet zo'n goede tijd neerzette. Maar als tweeëntwintigste in de B-groep kon hij toch nog een redelijk plekje achter het starthek uitzoeken. De eerste manche lukte het Allard niet zo goed om bij de start weg te komen dus hij moest in de achterhoede aan de wedstrijd beginnen. Maar Allard ging gelijk de strijd goed aan en reed naar de negentiende plek. De tweede manche was de start een stuk beter; Allard begon de wedstrijd op de twaalfde plaats. In het begin van de wedstrijd viel Allard een paar plaatsjes terug maar later wist hij deze goed te maken zodat hij als elfde finishte. In het dagklassement was dit goed voor de dertiende plek in de B-groep en vijfenvijftigste overall.

Voor de rest van de uitslagen klikt u hier.

KNMV Markelo
Zaterdag 11 juni, de dag voor de Dutch Masters of Motor op het circuit van Markelo, was er op het circuit ‘de Herikerberg' van de Markelose Motorclub "Ons Genoegen" een NK wedstrijd voor de jeugd en de cup klassen. De weersvoorspellingen gaven gedurende lange tijd, weliswaar lichte, regen aan maar gelukkig kwamen die niet uit. Eerst wel een buitje maar algauw scheen de zon volop. De opkomst was niet bijzonder hoog, wel een beetje raar want je zou verwachten dat elke coureur wel op dit mooie circuit zou willen rijden.
De KNMV heeft onlangs de campagne RespeXt ingezet. Het thema van deze campagne is bedoeld om het plezier in de sport te behouden door respect te tonen tussen de rijders onderling, het publiek en ook de officials. Helaas was er niet veel van te merken in Markelo. Nu de trends in de tussenstanden duidelijk worden strijden de coureurs voor elk punt. Terecht natuurlijk, maar hierbij wordt niet altijd rekening gehouden met de andere coureurs.
Jelmer had in de eerste manche van de Cup MX2 niet zo'n geweldige start. Jelmer liet de motor vooruit rollen, maar het starthek viel niet snel genoeg, dus moest hij inhouden. Rond de tiende plek begon Jelmer aan de manche en ondanks wat stuivertje wisselen finishte Jelmer ook als tiende. De tweede manche was de start een stuk beter, Jelmer kwam als tweede uit de eerste bocht maar in de tweede bocht boorde een medecoureur zich vol in de zijkant van Jelmer's KTM waardoor Jelmer ten val kwam. Als één van de allerlaatsten begon Jelmer aan de wedstrijd maar hij reed vol passie. Reeds in de eerste ronde had Jelmer een man of tien terug gepakt en bleef naar voren rijden. Op een negentiende plek kwam Jelmer moegestreden over de finish, in het dagklassement hierdoor zestiende.

Training Joure
Woensdagavond 8 juni was de baan in Joure niet gevlakt. Dus hier en daar wat knippen en sporen bij de bulten op. Goed te doen en een betere training dan op geheel vlakke baan. Het was prachtig weer en niet al te druk dus er kon naar hartenlust getraind worden.

Niedersachsen-Cup Emmen
Zondag 5 juni waren de coureurs van de Niedersachsen Cup te gast bij de Motodrôme Emmen. Het was voor het eerst dat de coureurs van deze Duitse competitie de grens over staken. Mogelijk hierdoor viel het aantal deelnemers wat tegen, ruim 120 coureurs hadden de weg naar Emmen gevonden. Maar waarschijnlijk zullen dat er bij de volgende editie wel meer zijn want iedereen was laaiend enthousiast. De Duitsers zijn heel relaxed en hebben absoluut geen haast. Hierdoor was het een erg lange dag, de trainingen begonnen al om acht uur en de laatste wedstrijden waren na zessen afgelopen. Een petje af voor de vlaggenisten die de hele tijd op de bult moesten staan om de veiligheid te waarborgen.
De Niedersachsen Cup staat ook open voor Nederlanders en er deden er ook een aantal mee. En zeker niet onsuccesvol, bij zeker drie klassen stonden er Nederlanders op het podium.

Jelmer deed mee bij de MX2. Hij begon de tijdtraining rustig, zeker gezien het feit dat deze vijfentwintig minuten duurt. Maar al snel klom hij in de ranglijst op om uiteindelijk de snelste tijd op de klokken te zetten. De eerste manche kwam Jelmer als vierde door de eerste bocht. Hij begon langzaam aan een opmars naar voren maar moest er flink voor knokken om plaatsen goed te maken. De eerste plaats was niet bereikbaar want de kopman was een klasse apart en voor alle andere coureurs een maatje te groot. Maar Jelmer finishte op een geweldige tweede plaats. De tweede manche was de start nog beter, Jelmer lag tweede en nam zelfs de koppositie nog even over. Maar ook nu bleek deze onhoudbaar en al snel werd Jelmer terugverwezen naar een tweede plaats. Vanaf dat moment moest Jelmer alle zeilen bijzetten want de derde man bleef constant jagen en ook nummer vier zat op het vinkentouw. Na een paar rondjes moesten er al achterblijvers ingehaald worden en het drietal denderde als een trein door het veld met Jelmer voorop, weliswaar op de tweede plaats want de kopman was al ver vooruit. Nu is het altijd gemakkelijker om achter iemand aan te rijden maar Jelmer wist alle aanvallen te pareren al scheelde het op de finishlijn slechts tweehonderdste van een seconde met de derde man. Met twee tweede plaatsen eindigde Jelmer ook in het dagklassement op een geweldige tweede plaats.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

Training Joure
Woensdagavond 1 juni was het erg druk op het circuit van Joure. In verband met de jubileum wedstrijden die in het kader van het 70 jarig bestaan van de Motorclub Marum en Omstreken komend weekend georganiseerd worden was Trimunt gesloten. Een flink deel van de coureurs die normaal daar traint was nu naar Joure gekomen. Deze coureurs kwamen natuurlijk nog bovenop de coureurs die normaal altijd al op Joure rijden en zeker met dit mooie weer zijn dat er ook al flink wat.
Jelmer en Allard hebben allebei getraind. Aan het eind van de training heeft Jelmer ook nog een paar rondjes op de 125cc van Allard gemaakt.

KNMV Halle
Na een flinke rustperiode ging de KNMV competitie voor de Cup MX1, Cup MX2, NK MX1 en NK MX2 verder op 29 mei 2016 in Halle. Een mooi circuit dat er echter volgens diverse coureurs wel wat apart in lag. De voorspellingen waren qua weer niet zo best; Gelukkig bleven de voorspelde dikke buien uit maar af en toe regende het toch wel behoorlijk. Met vier klassen was het niet zo'n druk programma maar het waren wel spannende wedstrijden te zien.
Jelmer z'n tijdtraining voorliep niet geheel naar wens. Jelmer kwam de eerste ronde waarin hij een tijd neer wilde zetten ten val. Hierdoor stond hij oorspronkelijk helemaal onderaan de lijst. Dit zijn we natuurlijk niet gewend en al snel klom Jelmer op naar de negende tijd. Toch lukte het niet echt om z'n ritme te vinden hoewel Jelmer wel een plaatsje wist op te klimmen naar acht. In de laatste ronde zette Jelmer alles op alles en hij perste er toch nog een zesde tijd uit, waarmee we zeker tevreden waren. In beide manches waren de starts goed. De eerste manche wist Jelmer z'n positie ook aardig vast te houden zodat hij als negende finishte. De tweede manche ging niet echt lekker en Jelmer vocht voor wat hij waard was maar wist niet te voorkomen dat hij naar de twaalfde plaats afzakte. In het dagklassement leverde dit een tiende plaats op, dus met een top tien klassering een tevredenstellend resultaat.

Training Joure
Het was niet druk op de crossbaan van Joure op woensdagavond 18 mei. Dus mooi de ruimte om even lekker te trainen.

MX Air time Beckum
Voor de eerste keer, waarschijnlijk zelfs een primeur voor Europa, werd er op zaterdag 15 mei een één tegen één race georganiseerd door de Volle Polle. De races werden in het kader van de Pinksterfeesten georganiseerd in Beckum. Een uitdagend supercross circuit, maar dan min of meer rechtuit. Er zaten wel twee bochten in omdat de organisatie niet de beschikking kon krijgen over de volle driehonderd meter rechtuit omdat een deel van het terrein gereserveerd was voor de "As 'n gek in 'n drek" op tweede Pinksterdag. Een circuit rechtuit heeft het voordeel dat het gemakkelijker is om de hele baan te overzien en dan met name de start. Nu dit niet mogelijk was had de organisatie dit prima opgelost met een groot scherm. En de bochten gaven de wedstrijd wel weer een extra dimensie.
De één tegen één race werd verreden in twee klassen, de MX2 en MX1. Beide groepen mochten trainen waarna de afval race begon. Elke coureur mocht één keer op de linkerbaan en één keer op de rechterbaan starten. Wie beide races won ging door naar de volgende ronde, wie verloor viel af. Bij een gelijk spel gold in de series de snelste tijd maar voor de finales werd dit gewijzigd in een run off. Hoe verder de wedstrijd vorderde hoe meer de deelnemers aan elkaar gewaagd waren en hoe spannender de races werden. Zij aan zij snelden de coureurs over de baan en in het kader van de air time werden flinke sprongen niet geschuwd. Hierbij was het zaak elke sprong goed uit te komen, want als dat mislukte was de coureur zijn ritme kwijt en was de kans groot dat de tegenstander er met de winst van door ging. Als afsluiter was er de superfinale tussen de winnaar van de MX2 en de winnaar van de MX1. Toen was het al flink donker, hetgeen de foto's ook duidelijk laten zien.

Jelmer deed ook mee. Helaas maakte hij al vroeg in de training een bijna perfecte run, alleen kwam hij bij de laatste sprong niet uit en raakte daarbij behoorlijk geblesseerd. Jelmer is nog wel van start gegaan in de wedstrijd maar het lukte daardoor niet om goed uit de verf te komen.

Training Joure
Prachtig weer, de baan die er goed in ligt; Ingrediënten voor een mooie crossavond. De baan was niet geschoven maar was ook niet zwaar. Deze woensdagavond, 11 mei 2016, was een mooie gelegenheid voor Jelmer om even lekker te trainen.

DMX Emmen
Plotseling was het zomer in Drenthe. Zondag 8 mei was de vierde DMX Noord wedstrijd en deze keer op het circuit van de MSV Motodrôme Emmen. Het was geweldig weer, de zon scheen uitbundig. Hierdoor stoof het wel flink ondanks dat de organisatie regelmatig sproeide. De wedstrijden gingen strak en vlot achter elkaar aan, wat ook wel nodig was want door een paar valpartijen en extra, noodzakelijke, baandiensten liep het schema wel wat uit.
Allard kwam op basis van de tussenstand uit in de snelste groep voor de tijdtraining. Dit beviel hem niet erg en hij sloot deze groep dan ook af met de veertigste tijd. In de B-groep had hij de twintigste tijd, dus mooi in de middenmoot. De eerste manche verliep de start wel redelijk maar helaas viel er in de eerste bocht een mede coureur tegen Allard aan. Niks ernstigs, en het hoort er bij, maar natuurlijk wel een vertragende factor. Allard wist gelukkig diverse coureurs in te halen en zat in de top vijftien toen de wedstrijd in verband met een rode vlag werd afgebroken. Omdat dan de vorige ronde telt werd Allard op de zeventiende plek geklasseerd. De tweede manche was de start een beetje beter en werd de volledige wedstrijdduur gereden. Dit is voor Allard gunstig omdat hij meestal wat later op stoom komt. Allard vocht voor wat hij waard was en wist steeds verder naar voren te rijden. Nu was de elfde plaats het resultaat. Hierdoor eindigde Allard op de dertiende plek in de B-groep, dus totaal drieënvijftigste.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

Training Joure
Het was al een tijdje geleden dat we op Joure waren geweest en Allard wilde graag even trainen. De baan lag er wonderbaarlijk goed bij, zeker gezien het feit dat het maandagnacht nog flink had geregend. Het was gezellig druk, zonder dat het aantal coureurs in de baan een probleem was. Helaas was er wel één coureur die een bocht over het hoofd zag, zo de voorste bocht van de crossbaan in sprong en flink crashte. Er was medische zorg nodig dus moest de training op de crossbaan een tijdje worden stilgelegd.
In het kader van 4 mei, dodenherdenking, werd de baan een kwartiertje eerder gesloten dan normaal.

EK 65cc & 85cc / KNMV Cup MX2 St. Isidorushoeve
Zondag 1 mei 2016 was er een wedstrijd voor de EK competitie voor de 65cc, 85cc en Quads op het prachtige circuit 't Kötterbos in Sint Isidorushoeve. Het circuit is vlak tegen het dorp aan gelegen op een ruim bosperceel. De start vond plaats op een stukje grasland omdat de reguliere startplaats onvoldoende starthekjes kon bevatten. Op de zaterdag waren de kwalificatie wedstrijden en zondags moesten de coureurs serieus aan de bak. Uit heel Europa waren de coureurs naar st. Isidorushoeve gekomen om de onderlinge strijd aan te gaan. Daarnaast was de Cup MX2 zondags het bijprogramma.

De Cup MX2 beet de spits af. De baan was dus nog geheel vlak, wat niet Jelmer's voorkeur heeft maar hij wist toch een nette negende trainingstijd te realiseren. De eerste manche ging het niet zoals gewenst; Na een matige start kon Jelmer niet goed in z'n ritme komen waardoor hij als veertiende finishte. De tweede manche had Jelmer een goede start, hij kwam als vierde uit de eerste bocht maar schoof al snel door naar de derde plek. Jelmer probeerde aansluiting te houden met de twee koplopers en liep uit op de vierde man. Helaas maakte Jelmer halverwege de wedstrijd een schuivertje waardoor hij heel wat plekken verloor en als vijftiende finishte.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

KNMV Marum
Om een leuke Koningsdag te kunnen vieren is het belangrijk dat het mooi weer is. Helaas was dat op 27 april 2016 niet echt zo. Op diverse plaatsen waren de buitenactiviteiten afgelast. De Koningscross op Marum ging echter wel door, vooral ingegeven door het feit dat tot de avond er voor de baan in goede conditie was. Nou, op de dag van de wedstrijd zelf was dat zeker niet het geval. Om te zorgen dat de jeugd een beetje zou kunnen rijden moest de Cup MX2 als eerste in de baan. Op zich een typische keuze want als de baan droog gereden moest worden lagen de zware machines meer voor de hand. In de training besloten verschillende coureurs om een groot deel van de tijd aan de kant te blijven om de motoren te sparen. Want die kregen er flink van langs. Rokende motoren die in een deel van de gevallen wel de eindstreep haalden maar ook verschillende machines die er de brui aan gaven.
Tijdens beide manches was het startveld een drama met modder en plassen. Een vreemde keuze om de modder er niet af te schuiven, degene die nu niet de kopstart pakte had voor de eerste bocht de radiateurs al dicht zitten. Gelukkig werd de baan op de meest gereden lijnen wel steeds droger dus voor de rest kon er redelijk gecrossd worden.

Jelmer kwam de eerste manche goed door de eerste bocht en reed een aantal ronden op de zesde plek. Helaas brak toen het touwtje van z'n roll-off waardoor hij het tempo iets moest laten zakken en hij op een prima achtste plek over de finish kwam. De tweede manche ging het mis bij de start, Jelmer werd ingesloten en kwam na een clash met een andere coureur ten val. Als allerlaatst begon Jelmer aan de wedstrijd. Hij zette wel meteen een aardig tempo maar dat mocht niet baten want al snel hield de KTM er mee op. Einde wedstrijd en de tweede no-score van dit seizoen.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

EK Jeugd 65cc & 85cc / EK Quads
Zaterdag 30 april en zondag 1 mei organiseert de HAMC St. Isidorushoeve het Europees Kampioenschap voor de jeugd in de 65cc & 85cc en voor de Quads. Zaterdag fungeert de Cup MX1 als bijprogramma en zondag rijdt de Cup MX2. Voor alle informatie over dit evenement HAMC St. Isidorushoeve.

DMX Westerbork
Voor zondag 24 april 2016, de dag van de DMX wedstrijd op Westerbork, werd sneeuw en hagel voorspeld. Dit viel ook, maar gelukkig waren daar tussendoor flinke perioden met zon. Alleen was het wel erg koud en waaide het af en toe flink. Het circuit lag er goed bij maar zoals altijd op Westerbork werd de baan na een tijdje behoorlijk zwaar. Hoewel de medische hulptroepen wel ingeroepen moesten worden vielen de verwondingen gelukkig mee.

Allard's tijdtraining ging niet zo geweldig. De eerste paar rondjes ging het nog wel maar door de neerslag werd Allard zo nat en koud dat hij geen gevoel meer over rem en koppeling had. Hierdoor een plaatsje in de middenmoot van de B-groep. De beide manches verliepen vrij identiek, Allard begon rond de twintigste plaats aan de wedstrijd maar bleef de hele manche stug doorgaan en bleef zijn voorgangers najagen. Dit resulteerde in twee keer de tiende plek en hiermee de achtste plaats in het dagklassement van de B-groep.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.
Laatst gewijzigd op: 2016-04-28 23:09:48 door: gerrit

KNMV Heerde
Origineel stond op de kalender voor de zaterdag 23 april een wedstrijd op het mooie circuit van Mill. Helaas kon de M.S.C. Mill niet beschikken over voldoende grond voor het rennerskwartier en dus kon de wedstrijd op circuitpark de Kuilen niet doorgaan. Gelukkig had de MSV-NOV aanboden de wedstrijd over te nemen en dus kwamen de coureurs in actie op circuit Kamperweg in Heerde. Het is een mooi gelegen in de bossen, zwaar zandcircuit. Door de Dutch Masters de volgende dag in Mill waren de topklassen niet aanwezig, maar toch waren de wedstrijden spannend genoeg.

Bij de Cup MX2 kwam in de tijdtraining de volledige groep van zevenenveertig coureurs in de baan, dus was het redelijk druk. Jelmer verzekerde zich met een prima vijfde tijd van een goede startplek. De start was redelijk en Jelmer begon op de negende plek aan de wedstrijd. Helaas kon hij niet goed in z'n ritme komen waardoor Jelmer een aantal plaatsen terugviel. Gelukkig kon hij daarna toch weer een aantal plaatsen goedmaken en finishte Jelmer als elfde. De tweede manche was de start beter, Jelmer kwam als vierde door en reed daarna op de vijfde plek. Dit zag er goed uit tot Jelmer ten val kwam. Hij viel hierdoor een flink aantal plaatsen terug. Hoewel Jelmer er alles aan deed wist hij toch nog maar een paar plaatsen goed te maken zodat hij nu als zestiende over de meet kwam.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

KNMV Veendam
Door het slechte weer voorafgaand aan de KNMV wedstrijd in Veendam op 17 april was er op de social media de roep om deze wedstrijd toch alstublieft af te gelasten. Misschien dat hierdoor de opkomst op deze zondag behoorlijk tegenviel. Of is Veendam voor een flinke groep coureurs gewoon te ver?
Het circuit lag er deze ochtend echter redelijk goed bij. Natuurlijk stoof het niet maar er viel prima te rijden. Na de trainingen was de baan zelfs nagenoeg droog. Het weer liet zich tijdens de eerste manches van de Cup klassen en de NK 125cc jeugd ook van z'n best kant zien maar helaas viel er tijdens de manche van de gecombineerde NK MX1/MX2 een flinke bui met regen en hagel.

Jelmer kon niet echt goed in z'n ritme komen en had in de tijdtraining de veertiende tijd. De eerste manche had Jelmer een prima start maar helaas schoof hij in de eerste bocht onderuit. Hij moest toen wachten tot de andere drieënveertig coureurs hem voorbij waren voor hij onder de motor uit kon kruipen. Na het stuur recht gezet te hebben ging Jelmer in de achtervolging en begon al snel coureurs in te halen. Aan het eind van de race was hij opgeklommen naar de achttiende plek. De tweede manche was de start ook redelijk, de hele race lag hij rond de negende à elfde plek waarna Jelmer als tiende finishte. In het dagklassement resulteerde dit in een veertiende plaats.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

Door de regenbui tijdens de manche van de NK MX1/MX2 zijn de foto's van deze klasse niet optimaal.

Training Veendam
Als voorbereiding op de NK wedstrijd op zondag 16 april in Veendam zijn we dinsdagavond 12 april even op dit circuit gaan trainen. Er waren meer coureurs op dit idee gekomen want het was erg druk en er werd tot het donker getraind.

DMX Makkinga
Naast werkzaamheden voor de tijdwaarneming en als monteur voor Allard zijn er aan het eind van de wedstrijd nog een paar foto's geschoten. Doordat de baan toen behoorlijk zwaar was geworden werd er niet veel meer gesprongen en zijn er niet echt spectaculaire plaatjes gemaakt.

Allard begon rustig aan zijn tijdtraining omdat er veelvuldig geel gezwaaid werd. De tijdtraining was vrij kort maar Allard wist in z'n laatste ronde toch nog een tijd te zetten. In de eerste manche van de MX2 Tweetakt B-groep was Allard's start niet goed te noemen. Allard is op de Prikkedam bij de start al eens hard gecrasht en met dit in zijn achterhoofd was Allard voorzichtig. Maar na de start kwam Allard flink los, hij begon een inhaal race en wist vele plekken goed te maken. Helaas verloor hij in de één na laatste ronde z'n versnellingspook waardoor hij weer een aantal plekjes terugviel waarna hij als twintigste geklasseerd werd. De tweede manche stond Allard bijna helemaal aan de buitenkant aan het starthek. Allard kwam goed weg en zette flink door, zodat hij als derde uit de eerste bocht kwam. Helaas kon een medecoureur z'n motor op het knippenpad niet in z'n macht houden en die ramde Allard midscheeps. Het gevolg was dat Allard achterstevoren in de sloot terecht kwam, gelukkig nog wel op het droge. Na enige vertraging kon Allard helemaal vanaf de laatste plek met z'n gehavende KTM weer aan een opmars naar voren beginnen met een negentiende plaats als gevolg.

Voor de overige uitslagen klikt u hier.

KNMV Westbork
Onder nagenoeg ideale omstandigheden vond op 3 april de KNMV wedstrijd plaats voor de Cup MX1, Cup MX2, NK MX1, NK MX2 en 125cc jeugd. De overige jeugdklassen waren de dag ervoor al in actie geweest op dezelfde locatie. Het circuit De Weidestukken is één grote zandbak, wat een deel van de coureurs geweldig vinden maar er zijn er ook genoeg die wel wat meer structuur zouden willen. In ieder geval levert het altijd relatief veel valpartijen op, die gelukkig meestal goed aflopen, en vaak ook mooie plaatjes.
Jelmer zette een vijfde tijd in de tijdtraining, dus gelijk aan twee weken terug in Lichtenvoorde. De eerste manche slaagde de start niet super, Jelmer ging als tiende over de lus en ook de rest van de manche ging niet echt lekker. Na wat stuivertje wisselen finishte Jelmer op de twaalfde plaats. De tweede manche ging de start een stuk beter maar helaas kwam Jelmer al in de eerste ronde even ten val na een lichte schermutseling met een andere coureur. Jelmer viel hierdoor een flink aantal plaatsen terug en kon dit maar voor een klein deel goedmaken waardoor hij deze manche als vijftiende over de finish kwam.

Wat betreft de foto's en dan met name zoeken op naam, veel nummerplaten waren onleesbaar dus kijk ook even bij "Naam onbekend" om geen foto's te missen.

Training Joure
Het weer was goed en het circuit van Joure lag er netjes bij. Dus wilde Allard graag gaan trainen. I.v.m. andere werkzaamheden zijn de foto's vandaag uitbesteed. De foto's zijn dan ook iets anders dan dat u gewend bent.

Training Joure
Zaterdag 26 maart 2016 was het circuit de Polderbosk in Joure voor het eerst dit seizoen weer open. De Flying Boetoe heeft gedurende de winter de baan aangepast waardoor het circuit wat sneller is geworden. De baan was paar plaatsen nat maar wel goed te doen.

KNMV Lichtenvoorde
Zondag 20 maart was de tweede wedstrijd voor de KNMV Cup klassen op het circuit de Schans in Lichtenvoorde, dit keer met de NK MX1 EN NK MX2. Het circuit lag er goed bij maar door het zware zand waren er vele valpartijen, de meeste echter zonder ernstige gevolgen. Het weer was niet echt wat er beloofd was, in plaats van zon veel bewolking met af en toe wat lichte regen. Maar er kon goed gecrossed worden en dat werd dan ook volop gedaan.

Jelmer was niet tevreden over z'n tijdtraining, hij had de vijfde tijd in z'n groep, maar dit was ruimschoots voldoende voor een goed startplekje. De eerste manche was de start wel goed maar niet optimaal. Na één ronde kwam Jelmer als zevende door. Hij wist een paar plekjes naar voren te rijden naar de vierde plaats maar verloor ook weer een paar plaatsen waardoor hij als zesde finishte. De tweede manche was de start beter, Jelmer lag op de derde plaats en wist zelfs door te stoten naar de tweede plek. Helaas ging het toen mis. In het bos gleed het achterwiel weg op een steen waardoor Jelmer gelanceerd werd bij een schans op en vol op een boom knalde. Terug naar de pits bleken zowel de coureur als de machine dusdanige averij opgelopen te hebben dat doorrijden zinloos was. Hierdoor een no-score voor deze manche.

KNMV Oss
De seizoenstart van de KNMV Cup klassen was bij de ONK voor zijspannen en quads in Oss op zondag 13 maart. Het was geweldig crossweer, een lekker zonnetje maar toch fris. Het circuit droeg nog wel de sporen van de afgelopen natte periode maar lag er goed bij. Zoals bekend verzetten de zijspannen heel wat grond. Zoveel zelfs dat het sommige van de zijspannen ook teveel werd; Enkele sloegen om en anderen kwamen aan de grond te zitten zodat ze de schansen opgeduwd moesten worden. Voor de jongens (en meisjes natuurlijk) op de solomachines ook een hele opgaaf maar de meerderheid sloeg zich er manmoedig doorheen.

Jelmer reed in de tweede groep van de training. Hij reed een perfecte tijdtraining en wist de snelste tijd van z'n groep op de klokken te zetten. Ook de start van de eerste manche ging voortreffelijk. Met een wheely stormde Jelmer op de eerste bocht af en wist zo de holeshot te pakken. Helaas verliep de rest van de manche wat minder voorspoedig. Al snel verkrampten Jelmer's armen en was het onverantwoord om z'n tempo vast te houden. Noodgedwongen liet Jelmer zich terugzakken naar de tiende plaats.
De tweede manche leek de start eerst ook wel goed te gaan maar toen haakte Jelmer met z'n stuur in dat van een mede-coureur waardoor hij van het gas moest. In de achterhoede begon Jelmer aan de tweede manche maar in de eerste ronde wist hij al een flink aantal plaatsen terug te pakken. Door in de rest van de manche ook nog een aantal coureurs te passeren eindigde Jelmer deze manche op de achttiende plek.

Wat betreft de foto's: Doordat veel rijnummers onleesbaar waren door het zand is het ook verstandig om ook even bij "Naam onbekend" te kijken.

About the photos: Because a lot of numbers were unreadable due to the sand it could be wise to check also "Naam onbekend/No name".

MX Stage Spanje Sant Celoni circuit ParcMotor Vallgorguina
Het circuit van Vallgorguina in Sant Celoni staat er om bekend dat er veel en flinke sprongen gemaakt kunnen worden. Het circuit was een beetje aangepast ten opzichte van vorig jaar. Maar nog steeds veel tafels en schansen dus uitermate geschikt voor het maken van foto's.

MX Stage Spanje Fogars de la Selva Pistó Fos
De vorige dag waren we er over de snelweg langsgekomen. Toen stoof het baantje en het had niet meer geregend. Zeker omdat dit een baan is van rivierzand gingen we er dus vanuit dat het circuit Pistó Fos in Fogars de la Selva er goed bij zo liggen. Maar toen we de laatste dag van onze trainingsstage in Spanje hier op bezoek gingen bleek de baan eigenlijk het slechtst van de hele week. Op diverse plaatsen stof maar ook op een plek water over de hele breedte. Een deel van de coureurs zocht een alternatieve route maar er waren ook die-hards die er dwars door heen gingen. Hoewel de omstandigheden niet geheel optimaal waren was het toch leuk en deed het circuit gelukkig niet z'n naam eer aan, de motoren bleven heel.

MX Stage Spanje Santa Coloma de Farners circuit Can Mariano (Ronny Renders track)
Op 29 februari waren we wat laat op het circuit van Santa Coloma de Farners. Maar dat was geen probleem want we mochten door rijden tot het donker was. Flink getraind en aardig wat foto's geschoten.

MX Stage Spanje Sant Hilari circuit Castello
Aangezien het circuit Vallgorguina zondag 28 februari in verband met de regenval gesloten was zijn we uitgeweken naar het circuit bij het kasteel in Sant Hilari. Ook hier had het wel geregend maar er kon volop getraind worden en ook de enduro tracks werden weer bezocht.

MX Stage Spanje Vidreres
Helaas had het 's nachts geregend dus waren een aantal banen behoorlijk nat. Door een juiste keus te maken konden we dag twee toch mooi trainen op het circuit van Vidreres.

MX Stage Spanje Santa Coloma de Farners circuit Can Mariano (Ronny Renders track)
Zoals we de laatste jaren gewend zijn hadden we ook dit jaar besloten om te gaan trainen in Spanje. Door de wedstrijdkalender was de groep wel kleiner dan voorgaande jaren maar toch hebben we een gezellige week gehad en hebben we mooi kunnen rijden. Aangekomen zijn we gelijk door gegaan naar het circuit in Santa Coloma de Farners om daar de eerste meters op Spaanse grond in 2016 te kunnen maken.

Supercross Pesse (deel 2)
Ondanks dat een groot deel niet echt geschikt is voor publicatie, nu ook de rest van de foto's. Alle klassen behalve de 50cc en 65cc zijn vertegenwoordigd.

Supercross Pesse
De eerste wedstrijd van 2016 was de indoorcross in Pesse. Een leuk maar vooral gezellig evenement. In de manege van de familie Smit was in de grote bak een supercrossbaantje aangelegd en in de kleine bak werd gestart. Na de start met z'n allen door een redelijk smalle doorgang betekende dringen geblazen. Hierdoor was de startplek wel vaak bepalend voor de holeshot. Aan de wedstrijd deed een behoorlijk gemêleerd gezelschap mee. Op zich geen probleem want met een Regio, MX1, MX2 en Superklasse was het voor de meesten mogelijk om in een passende groep in te schrijven. Echter niet iedereen blijkt talent voor indoorcrossen te hebben; Er waren een paar coureurs bij die voor hun eigen veiligheid en die van de andere deelnemers waarschijnlijk beter niet mee hadden kunnen doen.
Jelmer deed mee in de Superklasse. De eerste twee manches eindigde hij als zesde, in de derde manche had hij een slechte startplek en dito start zodat hij hier op de negende plaats finishte. In het dagklassement was dit voldoende voor een zesde plaats.
Na superfinale begon voor het publiek en veel coureurs het echte feest; Het bleef nog lang onrustig in Pesse. Kortom een super geslaagd evenement dat zeker voor herhaling vatbaar is.

Helaas stierf de camera tijdens de training een langzame dood. Het resultaat is daarom behoorlijk slecht en er zijn alleen foto's van de trainingen (geen jeugd en damesklasse) en een paar van 50cc.

Happy New Year